Програма винагород Mastercard
Каталог подарунків Mastercard
Online чат
Онлайн консультант
Очікування оператора...
Онлайн консультант

Вікторія Ступак про те, чому банківський ресурс може стимулювати зростання невеликих компаній

31 Травня 2013
директор департаменту розвитку продуктів
для середнього та малого бізнесу ПАТ "КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК"

 

В українській економіці одним із перспективних секторів зростання є середній та малий бізнес. У країнах Європи значна доля ВВП і податкових надходжень до бюджету формується якраз за рахунок невеликих компаній. У нас спостерігається інша тенденція — бізнес-моделі міняються за рахунок поглинання дрібніших компаній крупними учасниками ринку.

Входження в структуру крупних корпорацій для власників дрібних фірм іноді стає найбільш прийнятним способом зберегти бізнес, не дивлячись на втрату фінансової самостійності. Багато в чому тут позначилася економічна криза 2008 року, коли багато галузей економіки переживали стагнацію, і компанії малого та середнього бізнесу, які раніше активно фінансувалися банками, були вимушені помітно знизити темпи розвитку. До того ж різка девальвація гривни стала причиною проблем обслуговування валютних кредитів і, відповідно, зробила більш напруженими стосунки позичальників і банків-кредиторів. Середній та малий бізнес продовжує стикатися з рядом труднощів. Так, навіть стабільно працюючі компанії, не володіючи достатньою фінансовою маневреністю, є більш вразливими до галузевих ризиків і чутливими до конкуренції та будь-яким змінам в економіці країни. Керівники таких бізнесів не завжди можуть оперативно відреагувати на зміни зважаючи на відсутність у них прецедентів вирішення нестандартних питань або недостатньої інформованості
про всі інструменти, які доцільно використовувати. Одним із ключових чинників зростання середнього та малого  бізнесу є ресурси банків.

Вже зараз більшість фінустанов відмовилась від політики «ломбардного фінансування»  (виходячи лише з вартості застави), замінивши її більш глибоким аналізом — як фінансового стану компанії, так і бізнесу-середовища і стратегії розвитку. Підхід до кожного клієнта стає більш індивідуальним: продавати не банківські продукти, а комплексні рішення, задовольняючі специфічні потреби конкретного  бізнесу. Щоб адекватно оцінювати потенціал клієнта, банки в першу чергу повинні розуміти особливості галузі і її перспективи і бути готовими спільно з власником бізнесу змоделювати розвиток його компанії в майбутньому.

Виступаючи не лише кредитором, але й діловим партнером клієнта, банк має всі можливості рекомендувати керівнику компанії ті або інші фінансові інструменти, продукти або рішення, які зрештою підвищать ефективність бізнесу. Документарні операції, які раніше були затребуваними переважно компаніями корпоративного сегменту, зараз усе більш активно використовуються і в сегменті СМБ. Для клієнтів це відмінний спосіб, по-перше, отримати відстрочку платежу за товари та послуги на більш вигідних умовах порівняно зі стандартним кредитуванням, а по-друге  — розширити бізнес-стосунки з існуючими партнерами і налагодити з новими.

При злагоджених операційному і фінансовому циклах багатьом середнім та малим компаніям буде цікавим короткострокове фінансування оборотного капіталу, оскільки ставка на такий ресурс нижча за середньоринкову ціну «довгих грошей».

Нові перспективи для розвитку СМБ відкривають також партнерські стосунки виробників основних засобів і матеріалів з банками — регіональна мережа клієнтів цих виробників дістає можливість скористатися спеціалізованим фінансовим продуктом з вигідними ціновими умовами при інформаційній підтримці як з боку банку, так і постачальника.

Укріпити синергію зусиль середнього та малого бізнесу і банків можливо за рахунок активного сприяння з боку держави. Наявність ефективних механізмів захисту прав і інтересів середнього та малого бізнесу зробить його прозорішим, що дасть можливість тим же банкам без побоювань розширювати кооперацію з невеликими компаніями.

Програми цільового або галузевого фінансування з боку держави, реалізовані через комерційні банки, відкрили б малим та середнім компаніям доступ до більш дешевшого позикового ресурсу. А ефективніші системи податкових пільг і дотацій конкретно для компаній,що розвиваються, могли б стати джерелом самофінансування для бізнесу на етапі його становлення. Однозначних рекомендацій, безумовно, немає. Проте з боку всіх суб'єктів економіки гнучкість в підходах і готовність зрозуміти потреби цього сегменту стануть міцним фундаментом для успішного розвитку середнього та малого бізнесу.
 


Контакт центр Credit Agricole
0 800 30 5555 Безкоштовно