Програма винагород Mastercard
Каталог подарунків Mastercard
Online чат
Онлайн консультант
Очікування оператора...
Онлайн консультант

Як банки підтримують і стимулюють український агросектор

10 Грудня 2020

Liga.net Грудень 2020

Україна – житниця Європи, найбільший постачальник соняшникової олії в світі, активний гравець на світовому зерновому ринку. У цій сфері зайняті 3 млн українців і агрогалузь генерує 13-15% ВВП. При цьому живеться аграріям часто складніше, ніж іншим – погодні ризики, природні катаклізми доповнюють ті непередбачені кризи, які трапляються в економіці в цілому.

Хто і як може підтримувати і стимулювати розвиток українського агросектору? Очевидно, що одних тільки держпрограм для цього недостатньо. Що пропонує комерційний сектор і чи можуть аграрії очікувати на підтримку від банківських установ, ми запитали у директора департаменту підтримки агробізнесу Credit Agricole Bank Наталії Порвіної.

- Аграрії люблять говорити, що агро – це модно. І, судячи з назви вашої фінустанови, ви в тренді. Розкажіть, чому Credit Agricole Bank вирішив ще 10 років тому сфокусуватися саме на цьому напрямі бізнесу?

- Історично наша Група працює з агросектором, знає і розуміє цей бізнес, у нас сильна експертиза в агробізнесі. І дійсно, більше 10 років тому ми обрали таку стратегію, тоді як більшість фінустанов в той період ставилися з пересторогою до аграріїв. Непередбачувані погодні умови, валютні коливання, вплив світових ринків на ціни сільськогосподарської продукції вносили і вносять свої корективи в діяльність агрокомпаній. І якщо не знаєш, як працює цей бізнес, які особливості його операційного циклу, складно спрогнозувати майбутні грошові потоки компаній, оцінити і мінімізувати ризики. Саме досвід Групи в роботі з агросектором, а також наявність в команді агроекспертів, фахівців з аграрною і ветеринарною освітою, дозволив нам одним із перших сфокусуватися на підтримці і розвитку агробізнесу.

Агро стало стратегічним вектором для нашого банку, і зараз ми бачимо, що стратегія була обрана вірно. Агробізнес активно розвивається. Відкриваються нові ринки збуту. Аграрії щороку покращують свою ефективність, активно впроваджують і використовують нові технології, переймають передовий закордонний досвід ведення і управління бізнесом. Відповідно до проведеного нашими аналітиками дослідження агросектора з 2000 року, ми бачимо, як змінювалася структура посівних площ, зросла врожайність, покращилася продуктивність і ефективність діяльності. Даний прогрес свідчить про те, що агробізнес буде і далі розвиватися, нам є ще куди рости.

- Яка частка аграрних клієнтів в загальному кредитному портфелі Credit Agricole Bank в Україні?

- Частка агросектору, включаючи переробників, в кредитному портфелі юридичних осіб становить близько 50%. Кількість аграрних клієнтів банку щороку зростає.

- Чи змінилося щось в культурі взаємодії українських аграріїв з фінустановою в умовах кризи, яка прийшла до нас з епідемією? Як це вплинуло на попит на банківські продукти?

- Якщо говорити про ситуацію з коронавірусом, під час карантину агросектор, як і банки, працював в нормальному режимі. Початок епідемії співпав з весняною посівною, коли у аграріїв була потреба у фінансуванні проведення польових робіт. Пандемія не вплинула на попит на кредитні продукти з боку сільгоспвиробників. Посівна проходила активно в усіх регіонах України, скорочення кількості заявок від бізнесу не було. Навпаки, спостерігалося навіть зростання. Найбільшим попитом, як і в попередні роки, користувалися кредити на поповнення оборотного капіталу, агропідприємства активно закуповували насіння, засоби захисту рослин, добрива. Популярними також були альтернативні інструменти фінансування, зокрема авалювання векселів. Спостерігалася і потреба в інвестиційному фінансуванні.

- А крім кредитів, які ще банківські інструменти користуються попитом в українських аграріїв?

- Крім кредитування, агробізнес активно використовує інструменти торгового фінансування: векселі, гарантії, акредитиви. Вони цікаві агропідприємствам, адже дозволяють значно знизити вартість фінансування.

Зростає щорічно і популярність аграрних розписок. На початковому етапі, кілька років тому, цей продукт був операційно витратним, виникали складнощі з оформленням розписок – не всі нотаріуси могли це робити, і тому вартість послуг з оформлення аграрних розписок була досить високою. Зараз же ми фіксуємо на ринку збільшення попиту на такий продукт, з кожним роком їх оформляють все більше.

Серед інструментів, які останні кілька років активно набирають популярність в українських аграріїв, слід виділити також лізинг. В цьому році і наш банк поповнив свій продуктовий ряд даним продуктом, що розширює можливості придбання агротехніки для наших клієнтів.

Сьогодні агропідприємства очікують від банків комплексного обслуговування, задоволення всіх потреб компанії. Наша мета – бути банком-партнером для клієнтів, посилюючи взаємодію всіх ланок в ланцюжку доданої вартості. Аналізуючи, що необхідно кожному з них, ми адаптуємо продукти, покращуємо їх умови, а також наші процеси, для того, щоб вони були максимально комфортними для наших клієнтів і максимально задовольняли їхні потреби.

Перегляньте відео «Агропотенціал» від Credit Agricole

- А цьогорічна осіння посівна від торішньої за рівнем затребуваності банківських інструментів відрізняється?

- Не секрет, що в цьому році в більшості областях України аграрії зіштовхнулися з проблемами посухи, від якої постраждала врожайність. Але ціни на зернові та олійні в цьому сезоні суттєво зросли, тому втрати обсягів аграрії змогли частково компенсувати за рахунок зростання ціни. Агропідприємства в західній Україні отримали і хороші врожаї, і хорошу ціну. Тому ми не очікуємо, що попит на кредитні продукти суттєво зміниться. Хоча тут важливий нюанс – розглядати потрібно кожен окремий кейс і виходити з ситуації конкретного підприємства і його потреби у фінансуванні.

- Про який обсяг коштів йде мова?

- Ми працюємо з усіма сегментами агробізнесу – і з дрібними, і з середніми, і з великими компаніями. Загальний обсяг кредитного портфеля агробізнесу становить близько 13 млрд грн.

- При цьому в банку створена спеціальна команда, яка ретельно аналізує кожен окремий напрям агробізнесу та ефективність конкретної компанії. У вас в штаті є агрономи, ветеринари, які мають відповідну експертизу?

- Так, у нас є команда агроекспертів, фахівці мають профільну агроосвіту: агрономія, ветеринарія. При заявці на фінансування ми вивчаємо агропоказники компанії, аналізуємо технології ведення бізнесу, ринкові тенденції і їх вплив на діяльність компанії. Експертиза – одна із сильних сторін банку. Спілкуючись з нашими фахівцями, клієнти усвідомлюють, що банк розуміє специфіку та особливості аграрного виробництва, розуміє їх діяльність. Аналізуючи діяльність клієнта, агроексперти також можуть якісно проконсультувати щодо поліпшення ефективності ведення бізнесу та поділитися своїм досвідом щодо зменшення ризиків в операційному управлінні. Клієнти цінують, коли банк говорить з ними однією мовою.

Агроексперти банку також постійно підвищують рівень знань колег з інших підрозділів банку, які працюють з агроклієнтами. У 2018 році ми створили свій унікальний проєкт «Агро школа», основна ідея якого ─ навчити співробітників банку думати, аналізувати і планувати як аграрій. Шляхом розширення агроекспертизи і поглиблення знань фахівців банку в сфері агробізнесу ми хочемо максимально підвищити рівень обслуговування клієнтів. В процесі навчання наші співробітники знайомляться з усіма циклами агровиробництва не тільки в теорії, а й на практиці, отримують досвід від найкращих експертів агроринку. Цього року проєкт отримав звання «Кращої програми з розвитку лідерів» в рамках Премії HR-бренд Україна 2020.

- Якими якостями повинен володіти потенційний клієнт вашого банку?

- В першу чергу, це репутація. Якщо у компанії хороша репутація, шлях для неї відкритий. Також дуже важлива відкритість і прозорість компанії. Це базовий аспект довіри і можливість побудови ефективних взаємовигідних відносин. Наш потенційний клієнт – це клієнт з хорошою репутацією, прозорою і структурованою моделлю бізнесу, професійним менеджментом, ефективною діяльністю. В пріоритеті для нас клієнти, які орієнтовані на довгостроковий розвиток свого бізнесу.

- А є ліміт земельного банку або поголів'я?

- Кілька років тому ми фінансували клієнтів, у яких в обробці було мінімум 400 га, зараз – це 200 га, в майбутньому дивимося в бік подальшого зниження. На мою думку, сегмент фермерів до 500 га, наразі є найбільш недофінансованим. Аграрії даного сегмента звикли більше розраховувати на власні кошти, і тільки в останні роки інтерес таких компаній до залучення фінансування зростає. Невеликі господарства стають і більш зрозумілими для банкірів, з кожним роком поліпшуються показники їхньої діяльності, фінансовий менеджмент, прогнозування майбутніх грошових потоків.

- Якщо все буде добре, то в наступному році в Україні з'явиться ринок землі. Як це може вплинути на банківську систему і кредитування?

- Банки дивляться в цьому напрямі і готові будуть надавати агросектору кредити на покупку земель. Ми створили робочу групу, щоб розробити якісний продукт безпосередньо для фінансування покупки землі. Рівень зростання кредитування і участь в цьому процесі банків залежатимуть від того, наскільки активним буде ринок, яким буде попит і потреба у фінансуванні. Поки аналітики не прогнозують купівлі-продажу великих масивів землі на початковому етапі роботи ринку. Та й ціна ще тільки формується. Тому я думаю, що попит на новий кредитний продукт зростатиме органічно.

- І на завершення розмови скажіть напутні слова для своїх потенційних клієнтів-аграріїв.

- Аграрії стали більш адаптивними, винесли багато уроків з криз, з якими вони зіштовхнулися за останні кілька років, і цей досвід ефективно використовують у своїй роботі. Бажаю зберегти цей курс на адаптивність, на вміння підлаштовувати нові реалії під свій бізнес, адже світ настільки швидко змінюється, що ця якість стає безцінною для збереження і підвищення ефективності в такій стратегічній галузі, як агро.

Контакт центр Credit Agricole
0 800 30 5555 Безкоштовно