The Page Листопад 2023
“Найбільше, що цінують люди у роботодавці - це надійність”, - Олена Урусова, HRD Креді Агріколь
В Креді Агріколь Банку в Україні, який входить у потужну міжнародну банківську групу Crédit Agricole, зараз працює 2,2 тис. співробітників. Це один із провідних роботодавців на банківському ринку України з 30-річною історією. Олена Урусова, директорка з персоналу Креді Агріколь, розповідає про зміни в системі мотивації персоналу, нові проєкти з підтримки співробітників, що банк запустив під час війни та про риси, що визначають найкращих роботодавців на ринку.

Як ви оцінюєте ситуацію, яка склалася на ринку праці в Україні?
Ми спостерігаємо зростання конкуренції за дефіцитних фахівців. Перш за все, це стосується напрямів ІТ та ІТ-безпеки, розвитку продуктів, аналітики баз даних – спеціалістів, які займаються діджиталізацією. Вузькопрофільних фахівців із досвідом роботи і англійською мовою не так багато і за них ми конкуруємо з іншими роботодавцямию До речі, незважаючи на гібридний графік роботи, який ми практикуємо в головному офісі, наші внутрішні замовники все частіше наполягають, щоб кандидат перебував саме в Україні, періодично працював в офісі, приймав участь у корпоративному житті команди та банку.
Звісно, на ринку є люди, які прагнуть вчитися. Ми інколи беремо в команду кандидатів без необхідного досвіду але з бажанням працювати в банку і швидко вчитися та інвестуємо в них, розвиваємо необхідні навички.
Креді Агріколь – міжнародний бізнес. Чи є це перевагою для співробітників наразі та в чому конкретно вона проявляється?
Те, що ми є частиною великої міжнародної банківської групи - завжди було важливою конкурентною перевагою. Бо саме завдяки цьому ми більш стійкі і соціально відповідальні в кризових ситуаціях. Повномасштабне російське вторгнення лише підсвітило цю нашу особливість.
Ще на початку війни Креді Агріколь взяв на себе зобов’язання всебічно підтримувати співробітників. Відповідно до цього маніфесту ми живемо і зараз. Тобто, ми обійшлися без жодних звільнень, зберегли всі виплати в повному розмірі, страхування, окрему допомогу надавали постраждалим від війни та їхнім родинам. На початку війни ми евакуювали співробітників в безпечні райони. Крім того, завдяки сильній підтримці від міжнародної групи співробітники отримують додаткову фінансову підтримку, зокрема діткам на Різдво та на підготовку до школи. Тим, хто потребує, ми надаємо гуманітарну допомогу.
Перевагу роботи в міжнародній компанії особливо відчули наші колеги, які під час війни опинилися за кордоном. Коли вони бачили в різних містах Європи вивіску Crédit Agricole і наші знайомі корпоративні кольори, то без сумнівів зверталися туди, як співробітники Групи – однієї великої міжнародної сім’ї. Там їм всіляко допомагали.
Чи відбувався обмін персоналом у межах групи, завдяки чому українські співробітники могли працювати в інших країнах?
Така програма у нас діяла протягом 2022 року. Завдяки цьому 11 співробітників Креді Агріколь, які виїхали за кордон і з об’єктивних причин не могли виконувати свою роботу віддалено, продовжили працювати в Групі в інших країнах.
Чи надається українському персоналу фінансова підтримка від Групи?
На початку повномасштабної війни в Групі створили окремий Фонд солідарності на суму 10 млн євро, 5 млн з яких призначені безпосередньо для підтримки співробітників. З цього бюджету ми, зокрема, виплачуємо благодійну допомогу співробітникам, якщо їхнє житло пошкоджено або зруйновано війною.
Як із початком війни змінилися підходи в управлінні персоналом, зокрема політика винагород та оцінка ефективності?
Зараз ми застосовуємо більш персоналізований підхід. Звичайно, стратегія залишається актуальною, але вона визначається сьогоденням, адже ми маємо швидко відповідати на актуальні виклики. Змінилася категоризація персоналу, історії людей. Наприклад, у нас є частково зайняті співробітники та ті, хто за кордоном, є мобілізовані до ЗСУ, а 17 колег перебувають на окупованій території. Є внутрішньо переміщені колеги, яким ми надали нові робочі місця в інших містах. Є співробітники головного офісу, які працюють віддалено. І ми, звичайно, виходимо вже з цієї конфігурації різного персонального досвіду наших людей. Крім того, сьогодні 8% співробітників Креді Агріколь залишаються за кордоном і в них також свої індивідуальні історії.
На початку війни ми змінили систему мотивації. Відмінили, наприклад, індивідуальні KPI для колег із мережі, тому що в них на той момент не було ніякого сенсу. Замість цього ми виплачували індивідуальні заохочувальні премії співробітникам, які залишилися і продовжували працювати у відділеннях фізично.

Ми постійно аналізуємо, що відбувається в країні, і в залежності від цього змінюємо наші програми заохочення.
Чи відбувається в банку індексація заробітних плат співробітників відповідно до індексу інфляції?
Під час війни ми двічі підвищували зарплату персоналу, в середньому на 26%. Тричі Група виплачувала додаткову фінансову допомогу всім співробітникам, останній раз – нещодавно, щоб допомогти людям підготуватися до зими.
Які нові програми та інструменти виникли у банку в останній час і які з них ви вважаєте найуспішнішими?
Насправді, все, що ми ініціюємо, знаходить підтримку у керівництва в Україні та у Групі. Бо у нас є розуміння запитів від колег на ту чи іншу програму. Зокрема, у банку успішно діє програма перенавчання співробітників, які через евакуацію втратили можливість долучитися до робочих процесів. Щоб забезпечити їх роботою ми реалізували масову перекваліфікацію і перенавчання. Ця програма охопила 12% наших співробітників. HR-команда проводила їх ретельний відбір, розповідала про нові можливості , організовувала день кар’єри, внутрішній ярмарок вакансій, експрес-інтерв’ю тощо. Сьогодні це стало окремою частиною нашої рекрутингової стратегії, в рамках якої ми фокусуємося на розвитку співробітників та їхньому переходу на нові посади. Днями ми отримали за цей проєкт нагороду в номінації «Нестандартний рекрутинг» премії HR-бренд Україна.
Крім того, в 2023 році банк організував та оплатив родинний відпочинок співробітників у санаторіях Закарпаття. Завдяки цьому понад 700 людей – наших колег та їх родичів отримали можливість щонайменше добре виспатись та морально відпочити від масованих обстрілів своїх міст.
Тим часом, ми спостерігали міграцію зі Сходу і Півдня, бачили, як люди залишають свої домівки і перевозять батьків та дітей практично у невідомість. У багатьох наших співробітників з Бородянки, Бучі та Ірпеню житло зазнало пошкоджень під час наступу на Київ. У відповідь на цей виклик співробітникам, помешкання яких постраждали під час бойових дій, ми почали виплачувати благодійну допомогу.
А скільки в Креді Агріколь таких кейсів?
На сьогодні у нас в роботі 40 таких запитів. А з квітня 2023 року, коли ми запустили цю програму, ми вже виплатили допомогу 17 заявникам. Ми розглядаємо навіть ті випадки, коли, наприклад, зруйноване житло належало не нашому співробітнику, а його родині. Ситуації бувають різні, половина кейсів - нестандартні, які не підпадають під загальні правила. Але ми виходимо з розуміння, чи має родина співробітника де далі жити.
Із середини 2022 року у нас діє програма, в рамках якої банк виплачує грошову допомогу людям, родичі яких постраждали або загинули під час бойових дій. Оскільки наша команда на 70% складається з жінок, у багатьох з них чоловіки, батьки або сини зараз воюють і у складних випадках ми готові надати їм підтримку.
Наші колеги також часто запитують про повернення іпотечного кредитування для співробітників банку під пільгову ставку. Така програма діяла в банку, але ми скасували її на початку війни через неможливість прогнозувати ситуацію на ринку. Проте зараз ми готуємося поновити цю програму.

Чи діє у банку психологічна служба і які головні питання вона вирішує під час повномасштабної війни?
Так, ми користуємося зовнішнім провайдером. Спочатку нас підтримувала Група, яка знайшла і запропонувала нам україномовних психологів з-за кордону. Але згодом ми зрозуміли, що українські фахівці можуть надати більш якісну допомогу, адже вони «в контексті» всього, що відбувається, їм не потрібно пояснювати реалії життя в Україні.
Ми не пішли за сценарієм створення психологічної групи підтримки всередині банку. Я вважаю, що цю роботу мають виконувати професіонали. По-друге, тут важлива конфіденційність. Оскільки для наших людей звернення за психологічною допомогою ще не стало звичайною практикою, вони потребують повної приватності.
Не можна сказати, що психологічна служба користується шаленою популярністю серед усього колективу. Найбільше запитів надходить від колег, чиї родичі знаходяться на фронті або повертаються з війни. Бо коли рідна людина телефонує з холодного окопу і має лише п'ять хвилин, родичам варто знати, як в такій ситуації підтримувати. Також популярні запити до психологічної підтримки, пов’язані з роботою з дітьми-підлітками. Третій затребуваний напрям – вигорання на роботі.
Тобто психологічна служба в банку аутсорсингова і ми вважаємо це гарною практикою. Провайдера ми знайшли за тендером і дуже задоволені його роботою.

Ви вже згадували співробітників, які виїхали з України, залишаються за кордоном і частково працюють віддалено. Якою є політика банку щодо такого персоналу?
Це дискусійне питання на ринку праці, до якого час від часу всі повертаються. Стратегія Креді Агріколь, як, перш за все, соціально відповідального бізнесу, базується на толерантності та принципі рівності. Для банку головні умови продовження співпраці – ефективне виконання задач, постійна залученість до роботи, навіть дистанційна, безперервний зв'язок з командою та активна участь у житті колективу. Всі, хто дотримується таких умов – продовжують працювати в банку з-за кордону.
На початку війни за кордоном опинилося 15% персоналу, зараз залишається 8%. Лише 2% з них не працюють через різні об’єктивні обставин. Але більшість - приблизно 130 людей – долучаються до роботи віддалено.
Важливим і актуальним трендом в світі є забезпечення рівних кар’єрних можливостей незалежно від статі та віку. Як цей напрямок реалізується в Креді Агріколь?
Враховуючи, що ми міжнародний банк, ця тема у нас в пріоритеті. Ми підписали хартію рівності ще в 2020 році, де підкреслюємо, що всі мають рівні права незалежно від статі, національності, віку тощо. Менеджерські позиції у нас рівно поділені між чоловіками та жінками. У Креді Агріколь ми дотримуємося вікового різноманіття: тут працюють 11 співробітників віком до 20 років та 80 співробітників, яким вже виповнилося 60 років.
Ми підтримуємо розвиток молодих спеціалістів. Зокрема, в банку діє проект Young Professionals, в рамках якого ми залучаємо талановиту молодь до діджитал-трансформації. Вже 30 молодих спеціалістів працевлаштувалися на позиції аналітиків, IT-спеціалістів, фахівців, які займаються роботизацією процесів тощо.
Ми також поважаємо материнство: 152 співробітниці наразі перебувають у декретній відпустці. Жінки, які повертаються з декрету отримують від нас повну всебічну підтримку.
Звичайно, зараз ми розробляємо політику щодо роботи з ветеранами. У нас в колективі 42 мобілізованих. І ми хочемо якнайкраще підготуватися до їхнього повернення.
Ми віримо, що через повагу та підтримку прав людини банк сприяє розвитку та єдності суспільства, забезпечує власну стійкість і тривале зростання.

В травні 2023 року Креді Агріколь в Україні виповнилося 30 років. Який бренд роботодавця банку вдалося сформувати?
На ринку ми відомі як банк добрих справ. І це підкріплюється реальними вчинками. Лише від початку війни банк та міжнародна Група спрямували понад 72 млн гривень на різні благодійні проекти, здебільшого на придбання медичного обладнання для лікарень.
Тим часом, співробітники банку впевнені, що можуть покластися на Креді Агріколь за будь-яких обставин. Наприклад, на початку війни ми організовували евакуацію для колег та їхніх родин із небезпечних регіонів. Ми довозили людей до кордону, де їх приймали вже наші польські колеги. Як виявилось згодом, до евакуаційних автобусів Креді Агріколь нерідко потрапляли колишні наші співробітники зі своїми родинами, які працювали у нас навіть 5-7 років тому. Вони, виходячи зі свого досвіду роботи в банку, були впевнені, що Креді Агріколь обов’язково прийде на допомогу людям і не помилилися. Таких кейсів в нас було біля десяти. Це свідчить про найвищу довіру до Креді Агріколь, як роботодавця, яка залишається навіть тоді, коли людина вже не працює у нас.
Виходячи з цієї історії і вашого досвіду, що співробітники зараз цінують в роботодавці найбільше?
Я думаю, що це надійність, коли люди знають, що в будь-якому випадку, за будь-яких обставин, щоб не трапилося, на компанію можна покластися. Бо всі найкращі роботодавці на ринку підвищують винагороди , роблять акцент на рівності прав та інклюзії, платять зарплату мобілізованим співробітникам тощо. Це все сьогодні є must have на ринку праці. Але коли людина, де б вона не була, знає, що на Креді Агріколь можна покластися, - це найкраща оцінка нашого бренду роботодавця.
Ми всі віримо в перемогу України. Якими будуть головні пріоритети і плани банку в сфері управління персоналом в період повоєнного відновлення України?
Днями мене порадував мій французький керівник, який нагадав про стратегію, яку ми розробляли перед війною і запустили в грудні 2021 року. На його думку, вже пора повертатись до її втілення в повній мірі. Бо відповідно до французької логіки вони вже прагнуть говорити про відновлення економіки України.
Оскільки після перемоги для HR найголовнішим питанням буде пошук кваліфікованих людей, ми вже зараз почали до цього готуватися. Зокрема, збираємося посилити програми підготовки для молоді або тих, хто приходить з інших бізнесів. Адже після перемоги ми маємо бути готові до нових викликів.