Програма винагород Mastercard
Каталог подарунків Mastercard
Online чат
Онлайн консультант
Очікування оператора...
Онлайн консультант

Як в Україні розвивається ринок автокредитування. Розмова з Романом Бунічем з Креді Агріколь

19 Березня 2024

Від початку повномасштабної війни попит на автокредити значно знизився. Як і, власне, попит на нові авто та кількість банків, які готові фінансувати покупку. Проте в умовах відносної стабілізації економіки та відновлення поставок авто з-за кордону українці частіше звертаються за автокредитуванням.

Водночас на ринку продовжують з’являтися нові вигідні продукти, великі банки заходять або повертаються на ринок, а клієнти стають більш фінансово обізнані.

Директор департаменту продажів через альтернативні канали та партнерів Креді Агріколь Роман Буніч розповів, як розвивається ринок автокредитування, що допоможе зробити його кращим та надійнішим, а також які вигідні програми пропонує банк.

За 2023 рік, порівняно з 2022 роком, люди почали більше купувати нових автомобілів. Чому саме зараз зростає попит?

Для того щоб відповісти на це питання, потрібно розуміти декілька показників. Один з таких – кількість автівок на тисячу людей населення країни. До прикладу, до 2020 року в Іспанії була кількість орієнтовно до 615 (автомобілів – ЕП) на тисячу населення – це найбільший показник у Європі. В Україні було десь біля 200. Тому треба розуміти, яку базу порівняння ми беремо, щоб сказати – «багато купують». Якщо говоримо про середній показник автівок на 1000 громадян – в Україні є досить великий потенціал для зростання.

Так, купували автомобілів у 2023 році трішки більше, ніж у 2022 році. Але якщо подивитися на показники ринку нових автомобілів, вони мізерні. Тобто і до війни ця доля була невелика, і зараз вона залишилася такою. Був відкладений попит з минулого року, але сам по собі цей показник не є великим.

Йдеться про п’ять - шість тисяч нових автівок в місяць. Якщо ми кажемо про кредити, то це 500-600 авто.

Так, якщо казати саме про авто в кредити, то як змінювалися ці показники за останні роки? 

Наразі немає якоїсь офіційної статистики, яку кількість автівок придбали в кредит. Це умовна “таблиця Excel”, яка мандрує між банками та страховими компаніями, і там є показники, які більш-менш відображають реальність.

Зараз ця доля (доля нових автомобілів у кредит – ЕП) становить близько 12%. Були часи, коли цей показник був і 50%. Якщо бренд активно займається просуванням кредитної програми, то там продажі автокредитів більші. До війни показник становив в середньому 25-30%. Тобто, з десяти нових автівок, майже три продавалися у кредит. Зараз це трохи більше, ніж одна.

Конкретно наш банк займає долю ринку 25-30%. Така доля ринку у нас зберігається протягом останніх трьох-чотирьох років. До війни були активні (у напрямі автокредитування – ЕП) шість-сім банків, на початку війни активними були ми та Ощадбанк, у 2023 році приєднався ще один гравець – Приватбанк.

Тобто, якщо ми кажемо про 2024 рік, то зараз на ринку існує три потужні гравці, частка ринку яких становить близько 90%.

Розкажіть детальніше про послуги у сфері автокредитування, можливо, на конкретному прикладі 

Взагалі, якщо ми кажемо про ринок автомобільного кредитування, – це доволі проста історія. Клієнт хоче автівку, у банку є кошти. Треба дати кошти покупцю на якийсь проміжок часу, який зручний для нього. Але яку додаткову цінність ми тут ще можемо запропонувати клієнту? Наприклад, спеціальні вигідні умови.

У нас є продукт, який є унікальним на ринку. Він називається Toyota Легко. Основна його перевага – це наявність залишкового платежу по кредиту. Тобто, класичне кредитування – це початковий внесок і далі вся сума, яка розтягується на період кредитування. В цьому ж продукті у нас є можливість 30% або 40% від залишкової вартості сплатити через три роки.

До війни майже всі різновиди автомобільного кредитування вже були представлені на ринку, і єдине, чого не вистачало, це Balloon payment (великий залишковий платіж – ЕП). Він досить поширений у країнах Європи, а в нас його не було.

І цей продукт зараз є у нас в Україні, він працює з Toyota Україна. Це унікальний продукт, якого більше ні в кого немає на ринку.

Можете пояснити детальніше, як це працює? Тобто, людина вносить мінімальний платіж за кредитом, коли купує автомобіль, умовно 20-30%, і потім певну кількість років виплачує залишок. Як тоді це працює у цьому випадку? 

До прикладу, у вас є 100 тисяч гривень, і є аванс 30 тисяч гривень. І ви сплачуєте оці 70 тисяч гривень рівними частинами протягом трьох років.

А у цьому продукті (Toyota Легко – ЕП) ви можете 30% заплатити в останній день кредиту. Тобто ваш щомісячний платіж зменшується. Ідея цього продукту, який був розроблений спеціально з Toyota, зменшити щомісячне навантаження по платежу.

Також у вас після закінчення цих трьох років є опція зробити трейд-ін. Тобто, першу машину ви здаєте, і вона буде як аванс, і берете нову. Це така гарна європейська практика, коли ти береш машину і кожні три роки її змінюєш.

Як взагалі відбувається співпраця банків з брендами?

Банк – партнер у цьому продукті, фінансове плече, але основний імпульс йде від бренду. Вони краще знають вподобання своїх клієнтів, свій модельний ряд, і ми відштовхуємося від їхнього попиту на цей продукт.

Якщо ви клієнти, якщо ви бажаєте отримати автівку, ідіть до офіційних салонів, дивіться на програми, які пропонують бренди. І якщо партнерами цих програм є банк і страхова компанія, - це майже завжди дійсно дуже гарний варіант з точки зору надійності та вигоди.

Дивіться уважно кредитний договір. Зараз Національний банк України вивів на досить якісний прозорий рівень фінансування в Україні. В кредитному договорі все зазначено, платежі, супутні послуги – все це є.

Спілкуючись із банківським менеджером, звертайте увагу на його експертизу, ставте питання. Можу сказати за Креді Агріколь: ми займаємося автокредитуванням 15 років і маємо всі необхідні інструменти для якісної роботи. Крім того, ми єдиний банк на українському ринку, який має сертифікат ISO 9001 з автомобільного кредитування. А це – гарантія якості обслуговування клієнтів.

Є ще простір, де банки можуть розвиватися. Є ще ринок вживаних автівок, котрий майже не фінансується. І це окрема співпраця ще більша.

На які програми, в першу чергу клієнтам варто звертати увагу і чому?

На що б я ще звернув увагу, якби був клієнтом, то це на програми, розроблені разом з автомобільними брендами. Якщо ви бачите, наприклад, програму фінансування, яка пропонується під конкретний бренд автівки, то як правило це максимально якісні гарні умови для клієнта. Зазвичай у цій програмі ще є страхова компанія, це важливий елемент фінансування і страхування.

Тобто, коли банк, імпортер, дилер та страхова компанія об’єднуються, зазвичай цей продукт є найвигіднішим для клієнта.

Наприклад, ми разом із партнером Stellantis пропонуємо ексклюзивні умови кредитування на автівки марок Peugeot, Citroen, DS, Jeep та Opel. Відсоткова ставка по кредиту стартує від 0,01% річних, а перший внесок - від 30% вартості автомобіля. Окрім фінансування пропонуємо страхування автомобіля (КАСКО) та цивільної відповідальності у перевірених надійних страхових партнерів.

З офіційним представником бренду BMW АВТ Баварія в нас є програма кредитування з диференційованою відсотковою ставкою, яку в «народі» називають «мульти степ», коли в перший рік – два ставка мінімальна, а потім вона збільшується.

Як працює фінансування вживаних авто? Тобто, куди людина має прийти, де взяти цю машину?

На ринку вживаних автівок ситуація трошки складніша з точку зору `mind set`. На нашому ринку клієнти ще не мислять категорією можливості купівлі автомобіля з пробігом в кредит, хоча така можливість є. Зараз потрошку  працює докредитування. До прикладу, у вас є 18 тисяч доларів, візьміть ще дві-чотири тисячі, і отримайте більш нову автівку. Ось це дуже великий простір для банку, для ринку, для клієнтів, для усього фінансового сектору і навіть для страхових компаній.

Зараз все більше дилерів пропонують майданчики вживаних автомобілів. Звертайтестя до офіційних дилерів, щоб отримати таку можливість. Наступним великим кроком розвитку ринку буде можливість фінансування автівок безпосередньо між власниками, але це потребує юридичного доопрацювання в частині передачі прав власності.

Які машини найчастіше обирають в кредит? Чи можна сформувати портрет не покупця, а саме покупки?

В Україні зараз формується так звана сегментація автівок, у нас Price driven market (ринок, орієнтований на ціни – ЕП). Тобто, якщо гарна ціна, її купують. Зараз дуже поширені автівки з інших ринків, які під інші стандарти, але їх привозять в Україну. Наприклад, у 2024-му році можна придбати автомобіль 2022-го року, і він буде новим по документам, і без пробігу.

По факту, то десь 70% це SUV моделі (спортивно-утилітарний автомобіль). Ринок в Україні рухається в сторону SUV, компактних кросоверів, і загалом кросоверів. Седани не популярні зараз.

Зараз з'являється більше новин про те, що українці почали купувати більше електрокарів або гібридів, та ж сама Toyota RAV4 доволі популярна…

З точки зору банків і банківського фінансування, то для нас важливий саме клієнт. І якщо цей клієнт обирає електрокар – ми його підтримаємо фінансуванням.

Але зараз для банків для фінансування немає різниці чи це електрокар, чи це звичайна машина з ДВЗ. Також у Креді Агріколь немає завдання продати конкретний бренд авто, ми відштовхуємося від побажань і вимог клієнтів і пропонуємо їм максимально широкий вибір – ми маємо ексклюзивні умови кредитування з понад 15 провідними автовиробниками.

Я думаю, що у найближчій перспективі електрокари матимуть більш вигідні умови фінансування. Ми вже пропонуємо ексклюзивні умови кредитування на електромобілі та плагін-гібриди (PHEV) і я думаю, всі банки в Україні теж будуть рухатись в сторону гарних умов для електрокарів.

Як не переплачувати по кредиту та чи можна погасити кредит раніше встановлених термінів без штрафів з боку банку?

Не треба боятися платити по кредиту, треба боятися тих кредитів, за які вам кажуть, що не треба нічого платити.

Треба розуміти, що ви звертаєтеся до фінансової установи, берете готівку на якийсь термін. І це не безкоштовна послуга. Ви щось повинні за це платити. Це аксіома. Не треба цього боятися, це нормальна практика.

Був важкий досвід у нашої країни, коли фінансування було в іноземній валюті, в доларах. Це була іпотека. І це була помилка. Жодна країна Європи не фінансує в іноземній валюті, якщо у тебе немає валютної виручки.

У нас в країні вже давно виключно гривневе фінансування. Ви приходите, берете позику у національній валюті, всі суми зафіксовані у гривні. У вас є кредитний договір, де написано, що ви погашаєте щомісяця умовно шість тисяч гривень, і так буде п’ять років, незалежно від того, яким буде курс.

Якщо ви співпрацюєте зі стабільним банком, у якого прозорі умови, то навіть можете виграти на цій курсовій різниці протягом якогось часу.

Стосовно дострокового погашення кредиту, то воно можливе в будь-який момент після отримання фінансування.

Як ви думаєте, над чим потрібно працювати банкам, і що потрібно робити, щоб ринок автокредитування більше розвивався?

Треба всім банкам робити якісно свою роботу. Намагатися конкурувати не ціною, а якістю та швидкістю сервісу, можливістю надання суміжних послуг, як то страхування або інші продукти, пов’язані з обслуговуванням авто та індивідуальними побажаннями клієнтів (сервіси безпеки, догляду за авто, послуги АЗС).

Бувають такі моменти, коли банки можуть конкурувати ціною, але ці цінові перегони не приводять до гарних результатів. Я би побажав ринку автомобільного кредитування, щоб всі банки, котрі будуть заходити на цей ринок, робили якісні продукти, установлювали справедливі ціни, які відповідають реальній ситуації на ринку.

Не боятися робити нові продукти, партнерства зі страховими компаніями – це теж досить важлива річ - об'єднуватись задля клієнта.

Контакт центр Credit Agricole
0 800 30 5555 Безкоштовно